با مـــــــــــا بهتـــــــــــــــــرین باشیـــــــــــــــــــــد

PCOUP | پیکو آپ
 
آدرس جدید ::کلینیک نیوشا::
زعفرانیه،مقدس اردبیلی،نبش پسیان،جنب بانک پارسیان،پلاک 34،طبقه سوم،واحد 8
 
تلفن:22036289-22035494

برای مشاهده خدمات کلینیک به ادامه مطلب بروید

q5qo4einzpuowatn2tbo.jpg

PCOUP | پیکو آپ


dkealuqvgjq5yt39ao1.jpg 
 
PCOUP | پیکو آپ

گفت و گويي متفاوت با نيوشا ضيغمي، بازيگر مطرح سينما


سينماي کشور ستاره ندارد
مسئوليتم در عرصه بازيگري صدها برابر بيشتر شده است

 حدود 10 سال از زماني که نخستين نقشش را بازي کرد مي گذرد. وي با شروع فعاليتش، اغلب در آثار سينمايي تجاري به نقش ها جان بخشيد و ديري نگذشت که به پرکارترين بازيگر سينماي تجاري ايران تبديل شد. از جمله آثاري‌که اين بازيگر در آن هنر نمايي کرده مي توان به فيلم «اخراجي ها» اشاره کرد. در مورد «نيوشا ضيغمي» صحبت مي کنم که در 2تا3 سال اخير با وجود بودن در اوج موفقيت از دنياي بازيگري فاصله گرفت و به گفته خودش زمانش را صرف مطالعه، ديدن فيلم، بازنگري کارنامه بازيگري اش و حضور در کنار خانواده مي کند تا دوباره به اين حرفه بازگردد. اگر چه نام خانوادگي هر دوي ما «ضيغمي» است و در اولين گفت و گويم اين موضوع را به وي عنوان کردم اما هيچ نسبت فاميلي با يکديگر نداريم! به بهانه حضور کم رنگ نيوشاضيغمي، در اين حرفه گفت و گويي با وي انجام دادم مي توانيد گفت و گوي اختصاصي ما را در ادامه بخوانيد

PCOUP | پیکو آپ

مدتي است در زمينه بازيگري کم کار شده‌ايد؛دليل آن چيست ؟

حدود 2 سالي است که تصميم گرفته ام از فضاي بازيگري فاصله بگيرم و بازي در هيچ کاري را نپذيرفتم اما اکنون براي بازي در پروژه اي به توافق رسيده ام ولي در حال حاضر نمي توانم نام آن را اعلام کنم

چرا تصميم گرفتيد 2 سال از اين فضا فاصله بگيريد؟آيا براي انتخاب يک اثر ملاک خاصي داريد؟

بعد از گذشت 10 سال از ورودم به اين حرفه، نمي‌خواهم بگويم گزيده کار شدم چون سخن کليشه اي است، ترجيح دادم آثاري را انتخاب کنم که درآينده بتوانم از آن ها دفاع کنم بنابراين تصميم گرفتم کارها را با حساسيت بيشتري انتخاب کنم و مي خواستم فرصتي هم به خودم بدهم تا کارنامه ام را بازنگري کنم و هنگام بازگشت مجدد با يک هدف بزرگ تر و بهتر کار کنم

در بازنگري که در کارنامه خود داشتيد از روند فعاليت تان راضي هستيد؟

معتقدم هر کاري درزمان خودش بهترين تصميم بوده که گرفته شده است، بنا بر تجربه، هر بازيگر زماني که کاري را انجام داده به طور قطع همان اندازه مي‌توانسته است تصميم بگيرد و به همان اندازه درايت حرفه اي پيدا کرده است. من وقتي وارد سينما شدم سن زيادي نداشتم و از دوستان پيشکسوت راهنمايي مي گرفتم اما هر تصميمي که گرفتم حتي اگراشتباه هم بود برايم محترم است؛حتي کارهايي را که خيلي قابل دفاع نيستند دوست دارم چون بخشي از تجربه ام براي امروز است

اين که مي گويند سينماي ما به حضور جوانان نياز دارد بحثي منطقي است نمونه اش خود شما که از سن کم وارد اين حرفه شديد اما بايد چه اتفاقي بيفتد که آن جوان ، روز به روز کامل تر شود؟

واقعيت اين است که امروز به اين نتيجه رسيده ام که يک بازيگر وقتي مي آيد و در کشور ستاره مي شود به طور حتم استعداد و شرايطي را داشته و يک مجموعه شرايطي را هم به دست آورده تا توانسته به جايگاهي برسد.امروز 10سال کارنامه کاري دارم. ماندگار بودن فقط اين نيست که کار کني بلکه بايد در آينده تاثيري در کارنامه هنري ات باقي بگذاري.امروز شايد من و10نفر از همکاران هم سن و سالم با يکديگر رقابت داريم ولي اين رقابت براي من به مراتب سخت‌تر از رقابتي است که خيل عظيم بازيگراني آمدند و به جايگاهي رسيدند. امروز وظيفه من سنگين تر و کارم سخت تر است چون به طور مثال در مسابقه دو هم 3 نفر اول با فاصله بسيار کمي با يکديگر رقابت مي کنند ولي فردي که اول مي شود زحمت بيشتري کشيده است.امروز صدها برابر مسئوليتم بيشتر شده و در کنار رقابت دوستانه و سالم ميان من و همکارانم براي موفق شدن بايد مطالعه خود را بالا ببرم،ورزش کنم،فيلم ببينم و تلاش خود را براي يافتن فيلم نامه خوب بيشتر کنم. معتقدم اين معيارها کمک مي کند تا دريک چارچوب تکراري باقي نمانم و پيشرفت کنم

چندي پيش با «سعيد راد» مصاحبه اي داشتم و مقوله ستاره سازي در سينما را مطرح کردم و او گفت اين بحث در سينماي ما شوخي شده است و به هر فردي در سينماي ما ستاره مي گويند،شما با مقوله ستاره سازي موافق هستيد؟

در سينماي جهان ستاره فردي شناخته شده است اما بازيگردر کشور ما مختصات ستاره شدن را ندارد. ما کشوري فارسي زبان هستيم و سينماي ما درچارچوبي است که در دنيا بسيار موفق عمل کرده است و سرمان را بالا مي گيريم اما در نهايت سينماي ما جايگاه کم رنگي در عرصه بين المللي دارد و اگر به ستاره و عرصه جهاني فکر کنيم سينماي ما ستاره ندارد، اما در داخل کشور ستاره هايي که مي آيند به برنامه ريزي نياز دارند،يعني سينماي ما به بازيگران نسل نو براي حمايت از فروش يک فيلم نياز دارد. البته اين ها همه نيازمند برنامه ريزي است يعني هر کاري بايد از روي اصول انجام شود. امروز ما اين کار را خيلي اصولي انجام نمي دهيم و موجي يک دفعه براي اثري به وجود مي آيد و فردي را معرفي مي کند، حال آن که ممکن است يک سريال 90 قسمتي يا يک فيلم پرفروش باشد که باني آن مي شود و عکس آن شخص را روي مجله هاي مختلف چاپ مي کنند. اميدوارم معرفي چهره ها با برنامه ريزي اتفاق بيفتدتا بتواند الگويي سالم در جامعه و براي جوانان باشد

سيستم انتخاب نقش را درسينما چگونه مي‌بينيد؟

به نظرم بعضي بازيگران براساس کليشه انتخاب مي شوند، يعني وقتي همان شخصيت واحد دوباره نوشته مي شود نخستين فردي که جلوي نظر عوامل مي آيد همان بازيگري است که در گذشته آن نقش را به خوبي بازي کرده است و اين موضوع 2 آسيب را مي رساند؛ابتدا اين که يک بازيگر در يک سري نقش‌ها تکراري مي شود و دوم اين که مخاطب را پس مي زند.اگر در انتخاب ها با ريسک بيشتري جلو بروند فکر مي کنم اتفاق هاي جذاب تري بيفتد

 

درست است که مي گويند در سينماي ما باند بازي شده است؟

ابعاد سينماي ما آن قدر گسترده نيست که شما بخواهيد به باند و تيم فکر کنيد و خيلي ساده تر از اين موضوع است و شايد حتي يک سري روابط دوستانه در کار وجود داشته باشد؛ يعني امروز من به پروژه اي مي روم و روابط دوستانه با آن گروه برقرار مي کنم و ترجيح مي دهم براي کار بعدي خود با افرادي که صميميت بيشتري دارم کار کنم که نامش باند و باند بازي نيست.البته خود من ترجيح مي دهم به طور مثال گريمورم در کار بعدي همان فردي باشد که در گذشته با او کار کردم چون با او راحت هستم. بايد يک بازيگر در سيستم کاري اش همکاري با گروه هاي مختلف را تجربه کندچون هرچيزي که تکرار مي شود اندک اندک معني خود را از دست مي دهد

نيوشا ضيغمي در مقطعي پرکارترين بازيگر سينماي تجاري ايران بود.اما براي همه جاي سؤال بود که چرا بازيگري که در اوج موفقيت بود ادامه نداد؟

هر فردي بر اساس تجربه ها و نوع نگرش خود خط کاري اش را انتخاب مي کند. شايد نه تنها من بلکه اگر با خيلي از بازيگران تماس بگيريد متوجه مي شويد که در اين 2تا3 سال اخير آن ها هم کم کار بوده اند و يا کار نکرده اند والبته بخشي از اين اتفاق به فضاي حاکم بر جو سينماي ما بر مي گردد و خيلي از بازيگران ترجيح دادند کار نکنند. من هيچ وقت سينما را کنار نمي گذارم و نگذاشته ام.نبودن دليل بر اين نيست که من کار نکرده ام و در اين 2 سال من بسيار به سينما فکر، مطالعه و تلاش کرده ام کارهاي خوب را پيدا کنم. امروز فکر مي کنم فصل برداشت است واکنون مي شود به اين حرفه به گونه اي ديگر نگاه کرد.اين که بازيگر مقطعي جلوي دوربين نباشد نياز است تا مخاطب دلش تنگ شود. معتقدم امروز اگر دوباره شروع به کار مي کنم به طور قطع براي مخاطبم ارزش قائل هستم و سينما بسيار برايم محترم است چون اگر مخاطب نباشد چرخ سينما نمي چرخد. اميدوارم دوباره روزي را ببينم که مردم جلوي در سينماها صف کشيده اند و اين روزها را از خاطرات دوران کودکي ام دارم اما سال هاست شاهد چنين اتفاقي نيستيم و اين خيلي بد است که مخاطب ما از سينما فاصله گرفته است

گفت و گو:مریم ضیغمی

 چاپ شده در روزنامه خراسان شمالی92/10/02


dyzot7pcpf72yxyq38l1.jpg

PCOUP | پیکو آپ

7wrdydovp01jqg2btpb5.jpg

 PCOUP | پیکو آپ


PCOUP | پیکو آپ


c9wdmfbqwu2bdcu407gb.jpguec44dpe0tg66uoh2m.jpg

PCOUP | پیکو آپ

PCOUP | پیکو آپ

hy4mrmabmbg1s3iyxjfz.jpg0rmuzwrk2rjupwpyfyx.jpg

PCOUP | پیکو آپ

PCOUP | پیکو آپ

bu7ck0fzbtyg6c2qnc.jpg

 PCOUP | پیکو آپ


نیوشا ضیغمی در بخش‌هایی از فیلم «چهارسو» در کنار مادرش بازی کرده است. ضیغمی با انتشار این عکس در شبکه اینستاگرام نوشت:

«مادر نازنینم یه سکانس درفیلم چارسو با ما بود' باورم نمیشد جلوی دوربین اینقدر راحت باشه، خود همیشگیش بود'' دلسوز و مهربون' یه دنیا دوسش دارم 'کاش مادرها عمر جادوانه داشته باشن.»

منبع: جام جم سیما


5xbhiuvhoddud3xsrlvn.jpg

PCOUP | پیکو آپ